مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

  • اگر در حوزه تجارت‌های بین المللی، خصوصاً واردات کالا فعالیت دارید، حتماً می‌دانید که هر نوع کالای وارداتی در ابتدای ورود به کشور توسط گمرکات مختلف بارگیری و تخلیه می‌شود و تجار و بازرگانان موظف هستند که برای دریافت کالای خریداری شده خود به گمرک مراجعه کرده و پس از روندها و تشریفات خاص گمرک، کالای خود را ترخیص نمایند. بنابراین آشنایی با نحوه ترخیص کالا از گمرک های مختلف کشور یک الزام مهم در تسریع روند فعالیت‌های تجاری به شمار آمده و هر تجاری و بازرگانی باید با این مراحل آشنایی کامل داشته باشند. آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک امام خمینی فرودگاه امام خمینی به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین گمرک هوایی کشور یک الزام مهم برای تجار و بازرگانان به شما می‌آید که امروز قصد داریم در این مقاله به معرفی آن بپردازیم.

    گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) از جمله بزرگترین گمرکات هوایی کشور می‌باشد که با توجه به آمار و ارقام به دست آمده از ترخیصات این گمرک می‌توان گفت که این گمرک قطب اصلی تجارت‌های بین المللی از جمله واردات کالا محسوب می‌شود. ترخیص کالا از فرودگاه امام نیز همچون سایر گمرکات کشور، تشریفات اداری و امور گمرکی خاص خود را دارد که باید هر تجار و بازرگانی پیش از اقدام به واردات کالا با آنها آشنا باشد. بنابراین آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی نیز یکی از الزامات مهم در حمل و نقل بین المللی و واردات کالا محسوب شده و تجار بازرگانان باید با تمامی مراحل این فرآیند آشنایی کامل داشته باشند.

    بدین ترتیب در ادامه مقاله ضمن بررسی اهمیت ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، مراحل ترخیص کالا از این گمرک را معرفی می‌نمائیم.

    اهمیت ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)

    همانطور که اشاره شد گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) از جمله بزرگترین گمرکات هوایی کشور می‌باشد، به طوری که اغلب مرسولات هوایی توسط این گمرک بارگیری و ترخیص می‌شوند. با توجه به آمار و ارقام به دست آمده از ترخیصات از این گمرک باید گفت که گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) با مساحتی به اندازه ۲۷ هزار و ۸۵۶ متر مربع بیش از سه هزار تن کالا و محموله را در لحظه بارگیری و پذیرش می‌کند و با این حساب می‌توان گفت که ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) قطعاً در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شده و کالاهای وارداتی در این گمرک سریع‌تر سایر گمرکات کشور بارگیری و ترخیص می‌شوند.

    با این حساب با بررسی خدمات و امکانات مختلف این گمرک می‌توان گفت که ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) نه تنها می‌تواند روندهای فعالیت تجاری شما را تسریع بخشد بلکه می‌تواند مزایای فوق العاده ای نیز برای تجار شما به همراه داشته باشد. در واقع همین دلایل و مزایا است که گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) را در رده ده گمرک برتر جهان قرار داده و جایگاه و اهمیت این گمرک را در نظر تجار داخلی و خارجی ارتقا بخشیده است.

    آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)

    اکنون با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در مقابل سایر گمرکات کشور، باید گفت که آشنایی با چگونگی انجام مراحل ترخیص کالا از این گمرک نیز می‌تواند برای تجار بسیار حائز اهمیت باشد و یک الزام مهم در آغاز تجارت‌های بین المللی خصوصاً واردات کالا به کشور تلقی شود. در واقع آشنایی با روند ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) به شما کمک می‌کند تا بیشتر با روندهای اداری و تشریفات گمرکی این گمرک آشنا شوید و بدین وسیله سریع‌تر کالاهای خود را از گمرک ترخیص نمائید.

    برای ترخیص هر گونه کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) همچون سایر گمرکات کشور باید در ابتدا مجوزها و اسناد و مدارک لازم برای این کار را تهیه و جمع آوری کنید. جمع آوری این اسناد و دریافت مجوزها پیش از ورود کالاها به گمرک روند ترخیص کالا را تسریع می بخشد. از جمله اسناد، مدارک و مجوزهای لازم در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    * بارنامه

    *قبض انبار

    *مجوزهای واردات کالا به کشور

    * مجوزهای ترخیص کالا از گمرک

    * پروفرما یا پیش فاکتور

    * پکینگ لیست

    * گواهی مبدا

    * کارت بازرگانی

    * و سایر مجوزهای لازم در زمینه واردات و ترخیص کالا از گمرکات کشور

    در زمینه چگونگی انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) باید بگوییم که تمامی مراحل همچون سایر گمرکات کشور انجام شده و شامل یکسری روندها و تشریفات خاص گمرکی می‌باشد که بهتر از پیش از مراجعه به گمرک با این مراحل آشنا باشید یا با افراد با تجربه در این زمینه مشورت نمائید؛ اما به طور کلی مراحل ترخیص کالا از این گمرک را می‌توان در موارد زیر تشریح نمود:

    * در ابتدا کالاها از کشور خریداری شده یا مبدا بارگیری شده و به وسیله وسایل نقلیه هوایی به مقصد یا فرودگاه امام خمینی (ره) ارسال می‌شوند.

    * کالاها به صورت هوایی وارد مرزهای کشور شده و در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) توسط انبارداران و مأموران اداره گمرک تخلیه می‌شوند.

    * کالاها به منظور نگهداری به انبارهای فرودگاه منقل شده و تا زمان اتمام مراحل قانونی ترخیص در انبار نگهداری می‌شوند.

    * ترخیص کار کالا با جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز می‌تواند به اداره گمرک مراجعه کرده و کالاها را در مدت ۲ الی ۳ روز پس از ورود به گمرک ترخیص نماید.

    * بعد از تأیید کارشناس و پرداخت هزینه‌های گمرکی، پروانه خروج صادر شده و کالاها به ترخیص کار تحویل داده می‌شوند.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵